Kochani Rodzice,
Udostępniamy kolejną porcję ćwiczeń z zakresu wspierania mowy dla Waszych dzieci. Za oknem pięknie świeci słońce, a drzewa zaczynają tętnić zielenią – znak to, że wiosna w rozkwicie. :) Wobec tego proponuję trochę wiosennej gimnastyki oddechowo-artykulacyjnej.
Całość ćwiczeń w wersji PDF
Tym razem ćwiczenia wybrałam ze strony: https://domologo.pl/, do której odsyłam po więcej… :)
- Aby połączyć przyjemne z pożytecznym, proponuję wykonanie wraz z dzieckiem pomocy do ćwiczeń oddechowych.
- Ważne we wspieraniu mowy czynnej u dziecka, a w przyszłości – nabywania umiejętności czytania, jest kształtowanie jego percepcji słuchowej. Przedstawiam zatem dwa ćwiczenia, które pomogą w kształtowaniu u dziecka umiejętności identyfikacji i różnicowaniu bodźców słuchowych oraz wspieraniu rozwoju pamięci słuchowej.
-
- Zamek – zabawa, która oprócz rozumienia ze słuchu, kształtuje u dziecka również rozumienie pojęć związanych z orientacją przestrzenną. Załączam Państwu link do wersji PDF tego ćwiczenia oraz jego uzupełnienie w postaci gry multimedialnej.
https://www.mimowa.pl/wspieranie-mowy/gry/zamek
PDF TUTAJ
- Miało być wiosennie, załączam zatem propozycję ćwiczeń wspierających sprawność aparatu artykulacyjnego. Przy okazji możecie porozmawiać z dzieckiem o wiośnie, której oznaki… znajdziecie na obrazkach. :)
-
- Ptaki – prosta ćwiczenie polegające na naśladowaniu odgłosów ptaków. Jeśli chcecie, wykorzystajcie waszą kreatywność – przebierzcie się, naśladujcie ich charakterystyczne ruchy… Niech to ćwiczenie będzie dobrą zabawą! :)
- bocian – kle, kle, kle
- kos – gwizdanie (im więcej prób tym lepszy efekt)
- gołąb – gruchu, gruchu
- wrona – kra, kra, kra
- wróbel – ćwir, ćwir, ćwir
- jaskółka – kiri, kiri, kiri
- gęś – gę, gę, gę
- kaczka – kwa, kwa, kwa
- kura – ko, ko, ko
- kukułka – kuku, kuku, kuku
- indyk – gul, gul, gul
- dzięcioł – stuku-puku, stuku-puku
- sowa - uhu, uhu, uhu
- skowronek – tirli, tirli, tirli
- Ćwiczenia logopedyczne w formie gier planszowych? Czemu nie! :)
Załączam dwie plansze. Rzucamy kostka i przesuwamy swój pionek o tyle miejsc, ile oczek wypadnie na kostce. Naszym zadaniem jest naśladować dźwięk lub minę, które kryją się pod obrazkiem lub są zapisane jako sylaby, na kolejnych polach. Kto pierwszy na mecie, ten wygrywa! Powodzenia! :)
- Na koniec, kochani Rodzice, kilka ćwiczeń ogólnorozwojowych wspierających rozwój mowy u waszych dzieci.
Życzę Wam owocnych ćwiczeń, a przy tym wiele dobrej zabawy! :)