Nasze rady na odpady 16.04.2021
1. Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.
Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dziecko dodaje swoją propozycję jego zakończenia, zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np.
Rodzic mówi: Kiedy słońce zachodzi, dzieci: to znak, że zbliża się wieczór.
Kiedy niebo się zachmurzy... (to znak, że będzie burza).
Kiedy śnieg topnieje... (to znak, że zbliża się wiosna).
Kiedy świeci słońce i pada deszcz... (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).
Kiedy liście spadają z drzew... (to znak, że zbliża się jesień).
Kiedy pajęczyna się porusza... (to znak, że wpadła w nią mucha).
Kiedy pies warczy i szczerzy kły... (to znak, że jest zły).
Kiedy kot mruczy... (to znak, że jest zadowolony).
Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy... (to znak, że jest śpiące).
Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście... (to znak, że potrzebują wody).
Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas... (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).
Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu... (to znak, że jest ono zanieczyszczone).
Kiedy dziecko ma gorączkę... (to znak, że jest chore).
Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki... (to znak, że jest ona zanieczyszczona).
Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu... (to znak, że coś je przestraszyło).
2. Szukamy rady na złe odpady.- zabawa dydaktyczna
• Segregowanie opakowań.
Potrzebne będzie pudełko wypełnione różnymi opakowaniami.
Rodzic przygotowuje pojemnik wypełniony różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi,aluminiowymi i plastikowymi. Dziecko zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania ,segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.
3.Do jakiego pojemnika? Film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=p60yNIYrYxE
4.Rozmowa z dzieckiem na temat filmu :
5.Karta prac, cz.4 strona 5
Rodzic zachęca dziecko do nauczenia się rymowanki
Pamiętajcie o tym:
Nie niszczcie
Nie śmiećcie
Oszczędzajcie wodę
Myślcie o przyszłości
Dbajcie o przyrodę
Rodzic wspólnie z dzieckiem czyta co można wrzucać do konkretnych pojemników.
Zadaniem dziecka jest narysowanie odpowiednich przedmiotów .
6.Słuchanie wiersza Jolanty Kasperkowiak ,, Mali strażnicy przyrody”
Dziś „ekologia” – modne słowo,
przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
trzeba takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić.
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki:
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie im karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,
uczyć będziemy tego wandali.
Matka Natura nas wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Rozmowa na temat wiersza.
7.Zabawa ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=FlKRIe__lW0
8.Karat pracy, cz.4 strona 6
Zadaniem dziecka jest wskazanie obrazków na którym zostało przedstawione sposoby oszczędzania wody oraz pokolorowanie rysunków kropel wody znajdujących się wyżej na kolor niebieski zaś tych, które znajdujących się niżej na różowo.