przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Wielkanoc - 6-10.04

 

Szanowni Rodzice, Drogie Dzieci

Wraz z nadejściem wiosny z utęsknieniem oczekujemy Świąt Wielkanocnych. W tym roku to nasza grupa miała przybliżyć całej społeczności przedszkolnej  sens Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Niestety w tym roku ten czas przedświąteczny jak i święta będą inne niż zwykle. Niemniej jednak jest to czas kiedy warto omówić różne tradycje i zwyczaje, które związane są z tymi świętami.

Przesyłam Wam kochane Słoneczka propozycje zabaw, które mam nadziej umilą Wam przygotowania do świąt.

Temat tygodnia: Wielkanoc


Do pobrania - wersja PDF

Poniedziałek 6.04 – ,, Przysmaki wielkanocne”

1.Na początku zachęcam do wprowadzającej rozmowy z dzieckiem na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Można zapytać dziecko o przygotowania jakie trwają już w waszych domach, zachęcić do uczestnictwa w nich, warto również wrócić do wspomnień i zapytać dziecko o najmilsze wspomnienia jakie kojarzą mu się z tymi świętami. Podczas rozmowy możecie Państwo wesprzeć się książeczki dla dzieci o tematyce Wielkanocnej bądź odszukać w domowych zakamarkach świątecznych pocztówek.

Warto uświadomić dziecku, że nadchodzący przedświąteczny tydzień to nie tylko domowe przygotowania do świętowania, ale także jest to Wielki Tydzień, który rozpoczęliśmy od Niedzieli Palmowej.

  • Wielkie czwartek  - tego dnia rozpoczyna się święte Triduum paschalne obchodzone na pamiątkę ustanowienie kapłaństwa i  Eucharystii.
  •  Wielki piątek- to bardzo smutny dzień , który upamiętnia nam ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa na Golgocie. Jest jedyny dniem w roku, w którym nie jest sprawowana msza święta.
  • Wielka sobota- jest dniem czuwania przy Grobie Pańskim. Tradycyjnie w wielką sobotę święcimy w kościele pokarmy, które zostaną spożyte podczas śniadaniu Wielkanocnym.
  • Niedziela Wielkanocna- upamiętnia nam Zmartwychwstania Pana Jezusa czyli zwycięstwo życia nad śmiercią. Jest to najważniejsze święto  w roku.
  • Poniedziałek Wielkanocy- drugi dzień świąt Wielkanocnych. Popularnie zwany ,,Śmigus – dyngus”.

2.Po rozmowie zachęcam do przeczytania dziecku opowiadania  Barbary Szelągowskiej pt ,,Wielkanocne pyszności”. Pomocniczą ilustrację do opowiadania znajdziecie Państwo w książce str. 60-61.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały

bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.

Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej

grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba

i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,

jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy

kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak

mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,

zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po

babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą

takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze

mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół

i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 3.Po przeczytaniu  porozmawiajcie Państwo sobie o treści opowiadania zadając dziecku np. pytania:

− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

 4. Obrazki wielkanocne( do wydrukowania i wycięcia)- rozwinie pamięci i spostrzegawczości.

Na początku tej zabawy pokazujecie Państwo dziecku jednocześnie dwa lub trzy obrazki przedstawiające symbole wielkanocne.

Następnie odwracacie je tak, aby dziecko nie widziały, co się na nich znajduje. Dziecko ma za zadanie wymienić zapamiętane nazwy symboli wielkanocnych w takiej kolejności, w jakiej były wcześniej ułożone. Następnie rodzić ponownie pokazuje obrazki. Dziecko upewniają się, czy wszystkie nazwy wymieniły prawidłowo.

5.Propozycja zabawy ruchowej z elementem skoku i podskoku ,,Kurczaczek”
Dziecko jest kurczakiem. Skacze po całym pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło rodzica: Lis się skrada, kurczaczek jak najszybciej zajmuje miejsce pod ścianami. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuują skakanie.

6. Proponuje uwielbiane przez Boże Słoneczka puzzle Wielkanocne.
Puzzle literowe to świetna okazja do tego, by doskonaląc percepcję wzrokową oswajać dziecko z literowym zapisem. Zachęcam aby dzieci samodzielnie pod okiem rodzica poprzez wycinanie przygotowały sobie puzzle do ułożenia, warto rozcięte elementy ukryć w kopercie aby mogły posłużyć do późniejszej zabawy.

8. ,,Rzeżucha na święta” 
Świąteczne przygotowania warto zacząć do zasiania rzeżuchy. Ta zielona łączka nie tylko pięknie przyozdobi stół wielkanocny ale również wniesie do naszego domku świąteczny zapach i chętnie zagości na świątecznym pieczywie.
Nasiona rzeżuchy do wykiełkowania potrzebują zaledwie 5–6 dni.
 A więc do dzieła by zdążyć do świąt! :)

Potrzebne będą:

  • nasiona rzeżuch
  • wata
  • płaski talerzyk bądź salaterka, jeżeli macie Państwo w domu żółty pojemniczek po zabawce z Kinder również będzie on świetnym ,,domkiem" dla rzeżuszki
  • woda

W przygotowanym pojemniczku układamy watę, delikatnie ją zwilżamy wodą .Podłoże do uprawy rzeżuchy powinno być  wilgotne a nie ociekać wodą. Nasiona rzeżuchy wysiewamy się gęsto – ale uważacie , by jedno nie wchodziło na drugie – bo te spod spodu nie wzejdą. Rozsypcie  je równomiernie, tak aby nie było widać białych prześwitów. Spryskajcie je i wtedy wasz nasionka przylgną do waty. Znajdź dla swojej rzeżuchy odpowiednie miejsce najlepiej w ciepłym i nasłonecznionym miejscu- może być to parapet. Pamiętajcie o codziennej pielęgnacji waszej łączki poprzez codzienne zwilżanie nasion spryskiwaczem tak aby było cały czas wilgotne.
Gdy kiełki urosną na 4–5 cm możesz je ściąć i jeść.

7. Zadanie w książce na dziś to

- karta pracy cz. 2 nr 29

Dziecko ogląda obrazek następnie

− wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,

− dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),

− rysuje po śladach.


Wtorek 7.04 - ,,Pisanki”

1. W dniu dzisiejszym proponuję na początek przeprowadzenie z dzieckiem bardzo prostego doświadczenia dzięki któremu dziecko nauczy się jak odróżnimy jajko surowe od ugotowanego.

Co nam będzie potrzebne?

  •  jajko surowe
  •  jajko ugotowane na twardo

Jak widać lista nie jest zbyt długa. Aby odróżnić ugotowane jajko od jajka surowego nie potrzeba żadnych dodatkowych przedmiotów. Wszystko, co musimy zrobić, to poprosić dziecko o zakręcenie jajkiem na stole, tak samo jak kręci się bączka (zabawkę). Jajko ugotowane będzie się kręcić dużo dłużej i szybciej niż surowe. Dzieci z Państwa pomocą stwierdzają które jajko jest ugotowane, a które surowe. Przy okazji tego doświadczenia możemy rozbić dziecku jajko surowe i nazwać elementy jajka – skorupka, białko, żółtko. Możecie poprosić dziecko o podzielenie tych wyrazów na sylaby. Można również poprosić dziecko o obranie jajka ugotowanego i przekroić, jajko aby dziecko porównało sobie jajko ugotowane z jajkiem surowym.

Ugotowane jajko wykorzystajcie sobie do wiosennej kanapeczki w połączeniu ze szczypiorkiem - będzie pyszne, a skorupki wykorzystacie do wykonania pracy plastycznej.

Po przeprowadzonym doświadczenia warto zadać dziecku pytanie: Czy jajka są nam potrzebne podczas przygotowań do świąt? Jeśli tak to w jakim celu je wykorzystamy i przypomnieć dziecku że pisanka to jajko kurze bądź kacze ozdobione różnymi technikami, które tradycyjnie wykonujemy z okazji Świąt Wielkanocnych.

2. ,,Kolorowa pisanka" – zabawa matematyczna.
Poniżej  została zamieszczona duża kolorowa pisanka. Możecie Państwo z wykorzystaniem tej ilustracji pobawić się na wiele sposobów ja dziś proponuję odnalezienie i policzenie wszystkich pisanek znajdujących się na ilustracji, warto również policzyć inne powtarzające się elementy na obrazku np.: motylki, żonkile, zajączki itd. Możecie również Państwo poprosić dziecko o wymienienie wszystkich symboli wielkanocnych, jakie znajdują się na ilustracji.

3. Zachęcam do zapoznania z Wielkanocna  piosnką ,,Są takie święta”
https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

5.Zabawa ruchowa ,,Turlające się jajko”
Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką. Turlają się we wskazaną przez rodzica stronę, np.w stronę okna, w stronę drzwi. Uważając, aby nie zderzyć się z krzesłem, stołem itp – wtedy pisanka może pęknąć. Jeśli tak się stanie (dziecko zderzy się), Rodzic podchodzi do dziecka, sprawdza, czy pisanka jest cała, lekko naciskając dziecko w rożnych miejscach. Stwierdza, że wszystko jest w porządku, i zabawa toczy się dalej.

6.Karta pracy- zadaniem dziecka jest doprowadzenie pisanek do koszyka

7. Praca plastyczna ,,Moja pisanka". Zadaniem dziecka jest ozdobienie pisanki według własnego pomysłu wykorzystując np.: kolorowy papier bądź plastelinę. Do ozdobienia pisanki wykorzystajcie również skorupki jajka.

8. Zadanie z książeczki na dziś

-Karta pracy cz. 2 , nr 30.

Zadaniem dziecka jest rysowanie po szarych linach rysunku pisanki, oraz pokolorowanie jej. Następnie dziecko ogląda obrazki, naśladuje miny przedstawione na pisankach, nazywa emocje, wskazują pisankę: wesołą, wystraszoną, smutną i złą.


Środa 8.04- ,,Stół wielkanocny”

1. Do wprowadzenia dzieci w dzisiejszy temat posłużą Państwu  poniższe ilustracje. Na początku możecie Państwo zaprezentować dzieciom zdjęcia przedstawiające potrawy charakterystyczne dla Świąt Wielkanocnych.

 

 

Następnie zaś wypowiedzcie rymowankę  i zachęćcie dziecko do wspólnego rymowania i pokazywania jednocześnie.

Najpierw żurek z kiełbasą       mówiąc : mniam, mniam, mniam, i głaszczą się po brzuchach,

i ziemniaki z okrasą,                naśladując dmuchają na gorące ziemniaki

potem pyszne jajeczka             wypowiadając głoskę mmmmm na zmianę: cicho i głośno

a na końcu – babeczka.           nabierając dużo powietrza, zamykają usta i wypychają policzki.

Zabawę możemy powtarzać kilka razy.

2. Praca plastyczna Obrusy wielkanocne – malowanie watką wzorów na kartce.

 Do wykonania tej pracy potrzebna będzie biała kratka, spinacz do bielizny, wata kosmetyczna oraz farby.
Zadanie dziecka polega na chwyceniu spinaczem  kawałka waty kosmetycznej, maczaniu delikatnie w farbie i wykonywaniu na ,,obrusie” kolorowych wzorków (jeden wacik kosmetyczny wykorzystujemy do farby w jednym kolorze).

3.Ćwiczenia pamięci słuchowej
Wypowiadacie państwo ciąg słów kojarzących się z Wielkanocą a dziecko musi je zapamiętać i powtórzyć np.:

  • baranek – pisanka – zajączek
  • owies- baranek- koszyczek- pisanka
  • bazie - pisanka- babka- baranek- zajączek

4.  Gra Superoko

Zasady:

1.    Wytnijcie proszę poniższe karty

2.    Jedną połóżcie na środku stołu, pozostałe rozdajcie między sobą

3.    Waszym zadaniem jest jak najszybciej znaleźć wspólny element na swojej karcie i karcie leżącej na środku stołu. Gdy to zrobicie, nazwijcie ten sam element (np. zajączek!) i przykryjcie swoją kartą, kartę leżącą na stole. Tym samym na stole znajduje się nowa karta,  z którą należy znaleźć wspólny element.

4.    Grę wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.

5.    Wszystkie karty mają przynajmniej jeden wspólny element.

Dobrej zabawy! :)

5.Zabawa z klamerkami do bielizny związana z przeliczaniem i dopasowywaniem wyniku do odpowiedniej liczby.
Zadaniem dziecka będzie przyczepić klamerkę na odpowiedniej cyfrze która odpowiada ilości pisanek umieszczonych na planszy.


Czwartek 9.04   ,,Wielkanocne tradycje”

  1. Słuchanie opowiadania pt ,,Nadchodzą święta”

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

– Co mogło dziać się w domu?

Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole

I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. A wy jak myślicie co to jest święconka?

Po przeczytaniu opowiadania warto porozmawiać z dzieckiem zadając mu pytania:

-Co to jest święconka?

-Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyczku?

-Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?

-Co robili domownicy?

-Jak myślicie do czego się przygotowywali?

Do rozmowy dzieckiem na temat święconki  i symbolu tego co powinno się w wielkanocnym koszyku znaleźć warto wykorzystać poniższe ilustracje.

 

 

 

2. Zabawa ruchowa ,,Czy włożymy to do koszyczka”– dziecko poruszają się po pokoju, kicając jak zające. Rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych (np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, jabłko, chleb). Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, staje nieruchomo.

3. "Pęknięte jajo" - zabawa  rozwijająca  spostrzegawczość . Wytnijcie Państwo z dużego kartonu szablon jajka po czym porozcinajcie go na kilka elementów i ukryjcie w pokoju. 
Zadaniem dziecka będzie znalezienie fragmentów jajka , ułożenie go w całość. Przy pomocy taśmy klejącej sklejcie wspólnie jajko.

4. Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa. Rodzic  mówi rymowankę, a dziecko pokazują odpowiednią liczbę palców i odpowiadają na pytania.

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

4. „Kic, kic”– zabawa ruchowa, doskonalenie umiejętności liczenia i koncentracji słuchowej. Dziecko odwrócone jest  plecami do rodzica, który wykonuje kilka podskoków obunóż. Po wykonanych podskokach rodzic zadaje pytanie dziecku : ile podskoków wykonał zajączek? Dziecko podaje liczbę podskoków oraz pokazuje wynik na palcach. Po chwili można zaproponować dziecku zmianę ról.

5.Zadania na dziś

- Karta pracy, cz. 2, nr 31.

Dziecko:

− wskazuje w każdej ramce obrazek, który różni się od pozostałych,

− nazywa to, co widzi na zdjęciach,
− odszukuje w naklejkach obrazki symboli wielkanocnych, naklejają je na ich cienie.


Piątek 9.04 - Wielkanocne świętowanie

1.Układanie z części świątecznego obrazka . Rodzic rozcinam obrazek na części tworząc puzzle, zadaniem dziecka jest ułożenie ich w całość i przyklejenie na kartonie . Dodatkowo można zaproponować dziecku samodzielne wykonanie ramki z materiałów jakie macie w domu.

Po skończonej pracy wykorzystajcie obrazek jako element dekoracji świątecznej w waszych domach. Dziecko będzie szczęśliwe, że miało własny wkład w dekorowanie domu.

2. Zabawa oddechowa ,,Już czuć święta”. Zaproponujcie dziecku aby poczuły zapach zbliżających się świąt. Poproście aby wciągnęło powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami. Zapewne poczuje unoszący się w waszych domach zapach pieczonego ciasta bądź rzeżuszki, którą udało wam się wychowywać.

3. Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej ,,Wielkanocny stół”

Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
Czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbasa i żurek
babka lukrowana
tuż obok mazurek
Czas na odpoczynek
Wszystko juz z zrobione!
Święconka na stole
A spośród pisanek,
Jak każe tradycja
Wystaje baranek!
To czas na życzenia
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.

Po przeczytaniu wiersza porozmawiajcie z dzieckiem o jego treści zadając np. pytania:

  • Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
  • Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
  • Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych.

4. Praca plastyczna "Popcornowa owieczka”

Do wykonania tej pracy potrzebne będą Państwa pomocne dłonie które przygotują dziecku :

  • brzuszek owieczki - szablon koła wycięty z  kartonu
  • głowa owieczki – wycięta z czarnego kartonu
  • nogi owieczki - 2 wąskie paski z czarnego kartonu złożone w harmonijkę

Dodatkowi przyda się klej, oczywiście popcorn oraz biała i czarna plastelina do wykonania oczek. Udanej zabawy! :)

Praca w książkach na dziś to:

Karta pracy, cz. 2, nr 32.

Dziecko:

− kończy kolorować rysunek,

- odszukuje na obrazku symbole wielkanocne: kurczątko, baranka, zajączka, pisanki,

- koloruje pisanki w koszykach – każdą innym kolorem – i ozdoby według własnych pomysłów.

 

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych pragnę złożyć Wam i Waszym najbliższym życzenia - obfitości łask Bożych od Zmartwychwstałego Pana i głębokiego przeżycia Świąt Wielkiej Nocy.
Alleluja!