Literka ,,H”-12.04.2020
Dziś już kolejna literka wskakuje do naszego pociągu literowego i jest to ,, H, h”.
Zapamiętaj!
Gdy ktoś zapyta powiedz tak:
Litera to jest pisma znak.
Literę widzę i piszę,
Głoskę wymawiam i słyszę
1.Na początek proponuję zabawę z imieniem
Poproszę aby dziecko podzieliło swoje imię na sylaby i na głoski.
Teraz zabawa połączona z ruchem ,,Na jaką głoskę.
Dziecko biega po pokoju przy dowolnej muzyce. Podczas przerwy (wyciszenie muzyki) zatrzymuje się i słucha, jaką głoskę wypowiada rodzic . Gdy usłyszy głoskę która jest w imieniu dziecka wykonuje podskoki .
2 ,,Szukam swojego imienia”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Rodzic przygotowuje małe karteczki z imionami domowników i rozkłada je na podłodze (dywanie) .Dziecko wyszukuje kartonik ze swoim imieniem. Następnie rodzic rozcina kartonik z imieniem dziecka i prosi aby dziecko ułożyło swoje imię.
3.Zabawy i ćwiczenia z literka h.
Warto poinformować dziecko o literze ch, która brzmi tak samo jednak jest różnica w pisowni.
Budowanie schematu słowa hak
Na początku tego zadania dziecko dzieli słowo ,, hak” i ,,Hubert” na sylaby i na głoski. Następnie liczy ile w słowie ,, hak ‘’i ,,Hubert” jest sylab i ile głosek- wyróżnia pierwszą głoskę.
Kolejnym krokiem jest ułożenie prze dziecko tyle np.: guzików, kartoników bądź kredek ile głosek ma słowo ,, hak” i ,,Hubert” .
Podczas wypowiadania danej głoski dziecko dotykało palcem kartonik z odpowiednią literą .
Warto przypomnieć dziecku że kartonikami, guzikami w kolorze czerwonym zaznaczamy samogłoski zaś na niebiesko zaznaczamy spółgłoski.
Nowo poznana literka jest spółgłoską.
4. Zapraszam teraz na spotkanie z literką H.
https://www.youtube.com/watch?v=48uA-seRIcA
https://www.youtube.com/watch?v=DNBlpAtOlKg
5. Wyklejanka plasteliną w ulubionym kolorze dziecka.
Dla dzieci 5 letnich
6.Praca w książkach:
Odkrywa siebie
Karta pracy – pisanie po śladzie