Poznajemy literkę f, F
Dziś, tak jak w każdy poniedziałek poznajemy nową literkę. Do naszego pociągu literowego dołączyła dziś literka f jak farby.
1.Zapraszam do zabawy z farbami pt,, Mieszamy kolory”
Rodzice przygotowują farby w kolorze: żółtym, czerwonym, niebieskim oraz puste słoiczki. Proszą aby dziecko przypomniało jaki kolory powstają poprzez zmieszanie farb:
-żółty i niebieski(zielony)
-niebieski i czerwony(fioletowy)
-czerwony i żółty(pomarańczowy)
Po każdej odpowiedzi dziecko miesza farby w tych kolorach.
2. Prezentacja litery F.
3. Analiza i synteza słuchowa słowa farba.
Dziecko dzieli słowo farba na sylaby i na głoski. Liczy ile w słowie jest sylab i ile głosek.
Rodzic pyta dziecko co słyszy na początku słowa farba a co na końcu.
Następnie dziecko wymienia inne słowa rozpoczynające się na głoskę f (flaga, futro, flamastry, fotel, fortepian, flet, fasola) oraz słowa w których głoska f jest w środku (agrafka, delfin, perfumy)oraz na końcu (elf, kilof, traf)
4. Budowanie schematu słowa farba (potrzebne będą białe kartonik bądź białe nakrętki)
Dziecko układa tyle kartoników ile jest sylab w słowie farba wymieniając sylaby.
Następnie układa tyle kartoników ile jest głosek jest w słowie farba wymieniając je głośno i dotykając każdego kartonika.
Warto powiedzieć dziecko, że literka f jest spółgłoską (Fyy) i zaznaczamy ją na niebiesko.
Poproście dziecko aby kartoniki z spółgłoskami zaznaczyło na niebiesko zaś kartoniki z samogłoskami na kolor czerwony.
FAR BA
FARBA
5. Nauka Rymowanki
Wokół fontanny
Foki pływają
Z radością wszystkie
Głośno prychają
Fy, fy, f, f, f
6.Wodzenie palcem po literze wielkiej i małej drukowanej
6. Budowanie schematu słowa foka.
Dziecko układa tyle kartoników ile jest sylab w słowie foka oraz wymienia sylaby głośno.
Następnie układa tyle kartoników ile jest głosek w słowie foka dotykając każdy kolejny kartonik
FO KA
FOKA
Pod schematem słowa foka dziecko zaznacza spółgłoski na kolor niebieski, samogłoski na kolor czerwony. Następnie porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.
7. Literowa układanka. Ułóżcie z dowolnych klocków literkę f i wodźcie palcem po niej aby zapamiętać kształt litery. Zachęcam również do pisania w powietrzu nowo poznanej literki.
8. Praca plastyczna ( potrzebna będzie plastelina)
Zadaniem dziecka jest wylepienie bądź pokolorowanie litery f.
Dla dzieci 5 letnich zapis drukowany , zaś dla 6 laków zapis pisany litery ,,f”, „F”. Zadaniem dziecka jest wylepienie bądź pokolorowanie litery f.
7. Karta pracy
Odkrywa siebie dla 5 Latków- Przygotowanie do nauki czytania i pisania strona 40.
6 latki- Litery i liczby strona 80
Przeczytanie wyrazu farby z osobą dorosła, odszukanie na końcu kart kartoniki z literami tworzącymi wyraz farby . Wycięcie, ułożenie z nich wyrazu a potem przyklejenie w okienkach.
Pokolorowanie rysunku
Pisanie litery f, F po śladzie a potem samodzielnie.
8. Karta pracy.