przedszkole sióstr stryków

Aniołki Dzieciątka Jezus

Katecheza

Dla ducha

swieta

Pomoc

bezp
Delegatka ds. Ochrony Małoletnich s.Joanna Rękas. 
tel. 506 429 449,
joanna.rekas@interia.pl

Kontakt

Niepubliczne Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie

ul. Warszawska 46

95-010 Stryków

tel. 42 719 80 93

e-mail:
strykow@przedszkolesluzebniczek.pl

nr konta:
73 8785 0002 2001 0001 0067 0003

aniol ikoAniołki Dzieciątka Jezus slonca1Boże Słoneczka logo promyki2Promyczki Jezusowe

Litera "F"

Poznajemy literkę f, F

Do pobrania - plik PDF.

 

Dziś, tak jak w każdy poniedziałek poznajemy nową literkę. Do naszego pociągu literowego dołączyła dziś  literka f jak farby.

1.Zapraszam do zabawy z farbami pt,, Mieszamy kolory”

Rodzice przygotowują farby w kolorze: żółtym, czerwonym, niebieskim oraz puste słoiczki. Proszą aby dziecko przypomniało jaki kolory powstają poprzez zmieszanie farb:

-żółty i niebieski(zielony)

-niebieski i czerwony(fioletowy)

-czerwony i żółty(pomarańczowy)

Po każdej  odpowiedzi  dziecko miesza farby w tych kolorach.

2. Prezentacja litery F.

farba

3. Analiza i synteza słuchowa  słowa farba.

Dziecko dzieli słowo farba na sylaby i na głoski. Liczy ile w słowie jest sylab i  ile głosek.

Rodzic pyta dziecko co słyszy na początku słowa farba a co na końcu.

Następnie dziecko wymienia inne słowa rozpoczynające się na głoskę f (flaga, futro, flamastry, fotel, fortepian, flet, fasola) oraz słowa  w których głoska f jest w środku (agrafka, delfin, perfumy)oraz na końcu (elf, kilof, traf)

4. Budowanie schematu słowa farba (potrzebne będą białe kartonik bądź białe nakrętki)

Dziecko układa tyle kartoników ile jest sylab w słowie farba  wymieniając sylaby.

Następnie układa tyle kartoników ile jest głosek jest w słowie farba wymieniając je głośno i dotykając każdego kartonika.

Warto powiedzieć dziecko, że literka f jest spółgłoską (Fyy) i zaznaczamy ją na niebiesko.

Poproście dziecko aby kartoniki z spółgłoskami zaznaczyło  na niebiesko zaś kartoniki z samogłoskami na kolor czerwony.

FAR  BA

FARBA

5. Nauka Rymowanki

Wokół fontanny

Foki pływają

Z radością wszystkie

Głośno prychają

Fy, fy, f, f, f

6.Wodzenie palcem po literze wielkiej i małej drukowanej

Ff2

6. Budowanie schematu słowa foka.

Dziecko układa tyle kartoników ile jest sylab w słowie foka oraz wymienia sylaby głośno.

Następnie układa tyle kartoników ile jest głosek w słowie foka dotykając każdy kolejny kartonik

FO  KA

FOKA

Pod schematem słowa foka  dziecko zaznacza spółgłoski na kolor niebieski, samogłoski na kolor czerwony. Następnie porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.

7. Literowa układanka. Ułóżcie z dowolnych klocków literkę f i wodźcie palcem po niej aby zapamiętać kształt litery. Zachęcam również do pisania w powietrzu  nowo poznanej literki.

8. Praca plastyczna ( potrzebna będzie plastelina)
Zadaniem dziecka jest wylepienie bądź pokolorowanie litery f.

imagespng

F3f4

Dla dzieci 5  letnich  zapis drukowany , zaś dla 6 laków zapis pisany litery ,,f”, „F”. Zadaniem dziecka jest wylepienie bądź pokolorowanie litery f.

7. Karta pracy

Odkrywa siebie dla 5 Latków- Przygotowanie do nauki czytania i pisania  strona 40.

  • Odczytanie wyrazu farby z rodzicem , następnie odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu, wycięcie go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku farb.
  • Ozdobienie według własnego pomysły litery f,F
  • Odszukanie wśród podanych wyrazów farby. Podkreślenie go, policzenie podkreślonych wyrazów.

 

6 latki- Litery i liczby strona 80

Przeczytanie wyrazu farby z osobą dorosła, odszukanie na końcu kart kartoniki z literami tworzącymi wyraz farby . Wycięcie, ułożenie z nich wyrazu a potem przyklejenie w okienkach.

Pokolorowanie rysunku

Pisanie litery f, F po śladzie a potem samodzielnie.

8. Karta pracy.

osta