Temat: Pomiary
Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowanie kilku butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
• Określanie, ile wody jest w butelce.
Stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą.
Pytamy dziecko: Ile jest wody w butelce – dużo, mało?
Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Butelki z różną ilością barwionej wody.
Ustawianie butelki na stoliku przed dziećmi.
− Dziecko określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
− Ustawia butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.
• Zapoznanie z miarą płynów.
Pokazanie butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówimy dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
Butelki z wodą, kubek.
Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
• Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.
Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.
Wlewamy tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek. • Dziecko oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dziecko wypija sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
• Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
• Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.
Dla dziecka butelka plastikowa. Ustawia ją względem siebie według poleceń:
− połóżcie butelkę przed sobą, za sobą,
− połóżcie ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie,
− turlajcie butelkę po podłodze. itp.