WIOSENNE POWROTY
Do pobrania - wersja PDF - 14.04
1.Gdzie budować gniazdo?
Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka.
Proszę, omówcie ich wygląd, podajcie podobieństwa i różnice. Aby utrwalić ich nazwy podzielcie słowa na sylaby, wyróżnijcie głoski w nagłosie.
Możecie posłuchać odgłosów ptaków przylatujących do nas na wiosnę: https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA.
A teraz czas na trochę ruchu, proponuję kilka zabaw.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Obserwujemy powracające ptaki”.
Dziecko spaceruje po pokoju albo jeśli jest taka możliwość po podwórku. Na hasło: Skowronek, zatrzymuje się, kładzie na brzuchu, podnosi łokcie nad podłoże i naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę.
• Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – „Uwaga! Kałuża”.
Dziecko spaceruje po pokoju pomiędzy rozłożonymi krążkami, gazetami – kałużami. Na hasło: Kałuża, przeskakuje przez krążki lub gazety – kałuże.
Dziecko kreśli kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robi to samo na dywanie, na pleckach mamy lub taty.
• Zabawa „ Uciekaj! Pada deszcz”.
Dziecko spaceruje. Na hasło: Deszcz, ucieka w wyznaczone miejsce np. na kanapę ,pod stół.
Jeśli Wasze dziecko zmęczyło się podczas zabaw to proponuję, żeby odpoczęło słuchając czytanego przez Was opowiadania Hanny Zdzitowieckiej” Gdzie budować gniazdo”?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja im jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom , a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
Podobało się Wam opowiadanie. Myślę, że tak w takim razie poproszę powiedzcie mi ,tu możecie zadać Państwo w moim imieniu kilku pytań:
−− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
−− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
−− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
−− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
−− Z czego ptaki robią gniazda?
W celu utrwalenia zdobytych wiadomości proszę o wykonanie zadań w Karcie Pracy(fioletowej).
• Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Posłuchajcie nazw ptaków, obejrzyjcie ich gniazd. Określcie różnice i podobieństwa między gniazdami. Dokończcie rysowanie bocianów według wzoru.
Pan bocian.
Spójrzcie jeszcze raz na zdjęcia bociana.
•Spróbujcie określić cechy ptasie na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).
• Naśladujcie głos bociana: kle, kle, kle.
• Wizualizacja – „Jestem bocianem”.
Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada dorosły.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli : „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.
Jeśli Wasze dziecko nie ma dość i chce się dowiedzieć więcej, mam trochę ciekawostek, wiadomości na temat bociana.
Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.
Na koniec kilka wieści o tym dlaczego ptaki latają.
•Oglądanie zdjęć, obrazków ptasich piór(a jeśli ktoś ma swój ogród może uda się zobaczyć ptaszki na żywo), zapoznanie z ich budową.
Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Wyjaśnienie, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.